تشخیص پوسیدگی دندان و علل آن
نوشته شده توسط : خانم نویسنده

تشخیص پوسیدگی دندان و علل آن


هنگامی که دندان ها با مواد غذایی به خصوص قند تماس پیدا می کنند، پس از چهار تا پنج دقیقه لایه ای به نام پلاک میکروبی روی دندان ها تشکیل می شود. این زمانی است که فرآیند پوسیدگی دندان شروع می شود. پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که مواد حاوی کلسیم دندان در اسیدهای تولید شده توسط باکتری در پلاک میکروبی که به سطح دندان می چسبد حل می شود.

در واقع پوسیدگی دندان، تخریب بافت سخت دندان است. زمانی که بیماری در اثر فعالیت میکروبی ایجاد شود، به آن بیماری عفونی می گویند. و اگر بیماری از جایی به جای دیگر منتقل شود به آن بیماری عفونی می گویند. با تعریف پوسیدگی دندان می دانیم که پوسیدگی دندان می تواند از دندانی به دندان دیگر سرایت کند پس باید بیشتر از قبل مراقب پوسیدگی دندان باشیم.

به زبان ساده، پوسیدگی دندان به چهار عامل اصلی بستگی دارد که عبارتند از:

1- از غذاهای شیرین استفاده کنید

2- میکروارگانیسم ها

3- مقاومت دندان

4- زمان تشکیل پلاک و شروع فرآیند پوسیدگی

 

تشخیص پوسیدگی دندان


در مراحل اولیه پوسیدگی دندان و زمانی که برای اولین بار ایجاد می شود، اکثر افراد هیچ درد و ناراحتی را تجربه نمی کنند و بنابراین متوجه پوسیدگی دندان نمی شوند. در این قسمت در مورد علائم پوسیدگی دندان صحبت می کنیم، اگر این دندان های مشکل دار را در دندان های خود پیدا کردید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندانپزشک وضعیت دندان های شما را بررسی کند و در صورت بروز مشکلات آن را درمان کند.

1- تورم لثه

2. لکه های روی دندان را مشاهده کنید

3. خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

4. درد دندان هنگام غذا خوردن

5- طعم تلخ یا بوی بد دهان

6. حساسیت دندان ها به گرما و سرما

7- دندان درد مداوم

 

جای پوسیده

اکنون که ماهیت پوسیدگی دندان و نحوه تشخیص آن را فهمیدید، بهتر است بدانید از کجا می آید تا بتوانید در محافظت از آن در برابر پوسیدگی دندان و همچنین روش هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، دقت بیشتری داشته باشید.

پوسیدگی تمام سطوح دندان را به یک اندازه تحت تاثیر قرار نمی دهد. برعکس، برخی از سطوح دندان به دلیل شرایط خاص خود بیشتر در معرض پوسیدگی هستند.

این سطوح عبارتند از:

سطح جونده دارای شیارهایی است: سطح جویدنی دندان های آسیاب دارای شیارهای باریک و عمیق است که محیط مناسبی را برای بقا و رشد میکروارگانیسم ها فراهم می کند و پوسیدگی دندان از اینجا شروع می شود.
سطوح بین دندانی: از آنجایی که موهای مسواک نمی توانند نفوذ کنند، این ناحیه را نمی توان تمیز کرد و بنابراین یکی از مناطق مستعد پوسیدگی دندان و بیماری لثه محسوب می شود.
حلقه ها یا ناحیه ای که لثه ها به دندان ها متصل می شوند: تجمع میکروارگانیسم ها در این ناحیه اغلب منجر به بیماری لثه می شود.

دندانپزشکی کودکان در اصفهان 





:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: